Viktig informasjon om Koronaviruset

Aktuelt


Gebyrfri betaling fra uke 16

18. april 2020 kl. 18:33

Vi innfører gebyrfri betaling av E konsultasjon/videokonsultasjon UTEN å benytte våre terminaler. 

Du  vil  motta en SMS med betalingsinformasjon i ettertid av E konsultasjon/videokonsultasjon. Da kan du betale innen 24 timer. Dersom du ikke betaler innen tidsfristen, vil du bli tilsendt en faktura med fakturagebyr.

Nyttig informasjon

5. april 2020 kl. 14:13

For å unngå smitte og spredning av koronaviruset er det viktig at du ikke oppsøker helsetjenestene fysisk dersom det ikke er nødvendig. Ved behov for fysisk undersøkelse hos lege ber vi deg ta kontakt oss via melding/telefon og avtale oppmøte hos lege.

Vi har redusert kapasitet på laboratoriet og skiftestua. Blodprøver kan tas på Furst etter rekvisisjon fra fastlegen.


Vi tilbyr legetimer på nett via Helsenorge (e-konsultasjon), på telefon og vi er kommet i gang med VIDEOKONSULTASJON.


Gjelder det luftveissymptomer/luftveisinfeksjon, oppfordrer vi til å sende oss en E-konsultasjon eller ringe oss.
Har du symptomer på luftveisinfeksjon, bes du holde deg hjemme. Fastlegen kan gi deg råd eller sykmelde deg.
Pasienter med luftveisinfeksjon som trenger legeundersøkelse og klarer å komme seg til lege, skal undersøkes på feberpoliklinikk. Det er ikke mulig å ta direkte kontakt med feberpoliklinikken. Fastlegen skal henvise deg til feberpoliklinikken. Det er også mulig å få henvisning til feberpoliklinikken fra koronatelefonen.

Koronatelefonen for Oslos innbyggere (ring kun dersom du mener at du oppfyller kriterier for testing for koronavirus): telefon 2180 2182
Åpningstider:
o hverdager kl 09:00 - 21:00
o helger kl 13:00 - 19:30


Hvis du har behov for akutt helsehjelp, kan du ringe legevakten på telefon 116117.
Hvis liv og helse er i fare, ring 113.

Hvem skal testes for korona (covid-19)?

Det er kun følgende grupper som testes for covid-19:


• Personer med akutt luftveisinfeksjon med feber, hoste eller kortpustethet, som i tillegg oppfyller ett av disse kriteriene:
o har behov for innleggelse
o er pasient eller bor i en helseinstitusjon
o er over 65 år og har underliggende, kronisk sykdom (som hjerte-karsykdom, diabetes, kronisk lungesykdom, kreft og høyt blodtrykk).
o har vært i nærkontakt med en person som har bekreftet koronavirussykdom (covid-19)


• Ansatte i helsetjenesten med pasientnært arbeid som har akutt luftveisinfeksjon med feber, hoste eller kortpustethet. De med mildere akutte luftveissymptomer som har vart over 2 døgn, må avklare behov for testing med egen arbeidsgiver.


Det er Folkehelseinstituttet www.fhi.no som fastsetter kriterier for testing. Kriteriene kan endres fortløpende.

 

Informasjon om Corona-virus fra Oslo kommune

5. april 2020 kl. 13:52

https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/har-du-mistanke-om-smitte/

Her kan du sjekke deg selv i forhold til om du tilhører gruppen som skal testes!

https://koronasjekk.no/

Vår SMS-tjeneste (SMS fra pasienter til legesenteret) er nedlagt fra 1.10.19. Vi har gått over til Digital Dialog (www.helsenorge.no)

30. september 2019 kl. 18:00

Vår SMS-tjeneste (SMS fra pasienter til legesenteret) er nedlagt fra 1.10.19. Vi har gått over til Digital Dialog (www.helsenorge.no). 

Digital Dialog (Helsenorge.no) er en gratis plattform som tilbyr følgende tjenester: 

1) Timebestilling hos din fastlege
2) Reseptbestillinger
3) E-konsultasjoner (koster)
4) Kontakt legekontoret med beskjeder

Overgang til Digital Dialog og avvikling av SMS fra pasienter er ikke et ønske fra vår side, men et pålegg fra nasjonale helsemyndigheter. Vi ser at bruk av SMS-tjenester for mange er et godt lavterskel tilbud i forhold til kunnskap i bruk av digitale tjenester. 

Vi hadde et ønske om å kunne opprettholde den SMS tjenesten. Bakgrunnen er i hovedsak offentlige myndigheters konklusjon om at denne tjenesten ikke er tillatt pga den kostnaden hver enkelt pasient påføres ved hver SMS til oss. Dette på tross av at dette er et valg pasienten foretar og ofte ønsker.

Vi har lenge oppfordret våre pasienter til å benytte GRATIS tjenestene fra Helsenorge.no framfor Helserespons SMS.

Hvilke alternativer finnes?
Registrer deg på Helsenorge.no i dag ved å logge deg inn med din BankID. 

Helsenorge.no gir deg tilgang til følgende GRATIS-tjenester:

  1. Fornye resepter. Behandlingstid for resepter er 1-2 virkedager fra vi mottar din bestilling.
  2. Sende oss meldinger via "Kontakt legekontoret" Denne tjenesten kan brukes til enkle medisinske spørsmål, administrative spørsmål (ferieavvikling og adkomst, drosjerekvisisjoner, oversendelse av journaler) og timebestilling, .Skriv gjerne et stikkord om hva det gjelder når du bestiller time. Dette slik at vi kan vurdere og prioritere best mulig.

I tillegg til dette kan du ha Elektroniske konsultasjoner med oss (e-Konsultasjoner). Dette koster som en vanlig konsultasjon, men du trenger ikke møte opp. I dag gjelder denne tjenesten bare for kjente tilstander og bare når det ikke krever oppmøte og fysisk undersøkelse. Forespørsel besvares innen 5 arbeidsdager.

Hvis du har nye plager, må du bestille en vanlig legetime.
Tjenesten E konsultasjon kan ikke brukes til øyeblikkelig hjelp og akuttsituasjoner.

Priser
Bortsett fra e-konsultasjon, er foreløpig disse tjenestene gratis. Du som tidligere har måttet betale for hver SMS (via Helserespons) til oss, kan nå velge å gjøre dette gratis gjennom Helsenorge.no. 

Vi oppfordrer derfor alle våre pasienter til å registrere seg på Helsenorge.no !


Video som forklarer bruk av Hesenorge.no
https://vimeo.com/194981142 

Trenger du HJELP med bruk av tjenesten ved Helsenorge.no kan du ringe de på 2332 7000 etterfulgt av tastevalg 1. 

E-konsultasjoner igjen UTEN fakturagebyr

30. september 2019 kl. 17:57

Vår samarbeidspartner har foreløpig fjernet fakturagebyr på e-konsultasjoner.

Dette medfører at du mottar en faktura uten gebyr når en e-konsultajson er gjennomført. Hvis du har frikort er e-konsultasjoner kostnadsfrie.

Digital dialog E-helse

11. juni 2018 kl. 00:15

Vi tilbyr våre pasienter Digital dialog!

Tjenesten Digital dialog finnes via Helsenorge.no og videre inn til Min helse, hvor du logger deg inn med BankID. Du kommer da inn på det strengeste sikkerhetsnivået (nivå 4) og derfor er det en del tasting første gangen.

Snarvei til "Min helse" i helsenorge.no: https://minhelse.helsenorge.no

Vi tilbyr følgende tjenester via Digital dialog:
- Reseptfornyelse
- E-konsultasjon (hos noen av legene ved legesenteret)
- Kontakt med legekontoret

Forny resept
Du kan sende en melding til fastlegen din og be om å få fornyet resept på dine faste legemidler, medisinsk utstyr og annet som forskrives på resept. Husk å være nøye med medisin type og styrke og hvor mye du bruker.
Start e-konsultasjon
E-konsultasjon er en legetime som gjennomføres via Internet. Du betaler vanlig egenandel og ingen fakturagebyr for denne tjenesten. I dag gjelder denne tjenesten bare for kjente tilstander og bare når det ikke krever oppmøte og fysisk undersøkelse. Forespørsel besvares innen 5 arbeidsdager.
Hvis du har nye plager, må du bestille en vanlig legetime.
Tjenesten E konsultasjon kan ikke brukes til øyeblikkelig hjelp og akuttsituasjoner.
Kontakt legekontoret
Denne tjenesten kan brukes til administrative spørsmål (ferieavvikling og adkomst, drosjerekvisisjoner, timebestilling, oversendelse av journaler) og enkle medisinske spørsmål.
Du kan også bestille time via kontakt med legekontoret.

Priser
Bortsett fra e-konsultasjon, er foreløpig disse tjenestene gratis. Du som tidligere har måttet betale for hver SMS (via Helserespons) til oss, kan nå velge å gjøre dette gratis gjennom Helsenorge.no.

Vi oppfordrer derfor alle våre pasienter til å registrere seg på Helsenorge.no !


Video som forklarer bruk av Hesenorge.no
https://vimeo.com/194981142

 

Vedr elektronisk sykmelding

11. mars 2018 kl. 23:33

Fra 15. januar 2018 er det blitt innført elektroniske sykemeldinger.
Sykmeldinger skal nå sendes elektronisk, uten papirutgave.
Du får en melding fra NAV på mobilen: tjenester.nav.no/beskjed. Følg lenken og logg deg inn på NAV.no
De aller fleste arbeidsgivere er tilknyttet denne ordningen.
De som fortsatt trenger papirutgaven til sin arbeidsgiver, må gi beskjed om dette.
Vi gjør oppmerksom på at det da kommer et ekspedisjonsgebyr på 54,- i tillegg til vanlig takst for sykmelding. Regning kommer i posten.

HENVISNING TIL FYSIOTERAPI

2. januar 2018 kl. 15:54

Fra 1. januar 2018 trenger ikke pasienter lenger henvisning fra fastlege,for å få stønad til fysioterapi.

Stortinget har vedtatt at kravet til henvisning fra lege, manuellterapeut eller kiropraktor bortfaller fra 1. januar 2018.

Dette betyr at pasienter som har behov for fysioterapi kan oppsøke fysioterapeut direkte.

AVBESTILLING AV TIME

4. oktober 2015 kl. 14:26

 

TIMER SOM SKAL AVBESTILLES MÅ GJØRES SENEST 24TIMER FØR, EVNT DE SOM HAR TIME PÅ EN MANDAG MÅ TIMEN AVBESTILLES SENEST FREDAG FØR HELGEN KL 14:00 DA SMS IKKE BLIR BESVART I HELGEN.

 

FRIKORT GJELDER IKKE VED AVBESTILLING AV TIME SAMME DAG/IKKE MØTER TIL TIME. EN BLIR BELASTET FOR TIMEN OG GEBYR ETTER GJELDENDE TAKSTER